Καθαρισμός φίλτρων DPF
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα με κινητήρες Diesel, διαθέτουν ένα ειδικό φίλτρο κατακράτησης των επιβλαβών σωματιδίων της καύσης του πετρελαίου. Το φίλτρο αυτό ονομάζεται Φίλτρο Κατακράτησης Σωματιδίων (Diesel Particulate Filter), ή DPF εν συντομία.

Σε αυτό το άρθρο γίνεται μια παρουσίαση της λειτουργίας του DPF, η διαδικασία της σωστής συντήρησής του και η παρουσίαση της τεχνολογίας που χρησιμοποιούμε στις «Εξατμίσεις – Καταλύτες Μπακώσης» για την αναγέννηση του φίλτρου. 

Τι ακριβώς κάνει το DPF;

Ο σκοπός της ύπαρξης του Φίλτρου Μικροσωματιδίων σε ένα πετρελαιοκίνητο όχημα είναι ο εξής: το φιλτράρισμα και η «αποθήκευση» των βλαβερών σωματιδιών του πετρελαίου ή της αιθάλης που παράγεται κατά τη λειτουργία της μηχανής. Επειδή, όμως, τα DPF έχουν περιορισμένο χώρο «αποθήκευσης», θα πρέπει να συντηρούνται και να αναγεννούνται σε τακτικά χρονικά διαστήματα.

Επίσης, η τέφρα (η κοινή στάχτη), ένα υποπροϊόν της κατανάλωσης λαδιού κατά την κανονική λειτουργία του κινητήρα, συσσωρεύεται στο φίλτρο καθώς δεν μπορεί να μετατραπεί σε αέριο και να περάσει μέσα από τα τοιχώματα του φίλτρου. Αυτό αυξάνει την πίεση των αερίων πριν το φίλτρο. Τα περισσότερα οχήματα προειδοποιούν εγκαίρως τον οδηγό για το επικείμενο μπλοκάρισμα του φίλτρου, ώστε να γίνει άμεσα η συντήρηση του DPF και να προληφθεί μια σοβαρότερη βλάβη του κινητήρα.

Στην περίπτωση που συσσωρευμένη αιθάλη μπλοκάρει τη λειτουργία του φίλτρου, τότε ο κινητήρας μπορεί να σταματήσει να λειτουργεί και να χρειάζεται επισκευή, πολλές φορές με μεγάλο κόστος.

Τι είναι η αναγέννηση φίλτρου DPF;

Η αναγέννηση του φίλτρου απομακρύνει την συσσωρευμένη κάπνα και αποτρέπει τον έντονο μαύρο καπνό που βλέπουμε όταν ένα αυτοκίνητο diesel παλιάς τεχνολογίας επιταχύνει.

Τα περισσότερα οχήματα έχουν εγκατεστημένο το DPF με τρόπο που επιτρέπει την εύκολη διαδικασία συντήρησής του. Η συνηθέστερη μέθοδος καθαρισμού που συνίσταται είναι με τη χρήση απιονισμένου νερού υπό πίεση, αν και υπάρχουν και άλλες μέθοδοι ενεργητικής ή παθητικής καύσης της αιθάλης.

Τι θα συμβεί αν η αναγέννηση του DPF δεν γίνει σωστά;

Αν η διαδικασία της αναγέννησης υφίσταται συχνές παρεμβολές, τότε στο κοντέρ θα ανάψει το αντίστοιχο λαμπάκι του φίλτρου.

Αυτό συνήθως συμβαίνει στα αυτοκίνητα που κάνουν πολλές και σύντομες διαδρομές ή κινούνται σε συνθήκες που ευνοούν το σύστημα start/stop και δεν ανεβαίνει η θερμοκρασία του κινητήρα στο επίπεδο που πρέπει ώστε να γίνει η παθητική αναγέννηση.

Το πιο απλό που έχεις να κάνεις για να αποφύγεις το λαμπάκι είναι να μην κινείσαι συνεχώς σε αστικό περιβάλλον και τακτικά (π.χ. κάθε 1.000 χλμ) να οδηγείς σε ανοιχτό δρόμο ώστε να δημιουργούνται συνθήκες αναγέννησης και να καθαρίζει το φίλτρο.

Αν παρ’όλα αυτά το λαμπάκι του φίλτρου DPF ανάψει, τότε πήγαινε σε ένα μεγάλο δρόμο, π.χ αυτοκινητόδρομο και οδήγησε για 15 λεπτά ώστε να δώσεις την ευκαιρία στο DPF να αναγεννηθεί σωστά! Αν παραμελήσεις το προειδοποιητικό λαμπάκι, το αυτοκίνητο θα μπει σε ημι-λειτουργία για να αποτρέψει μια ενδεχόμενη βλάβη στον κινητήρα.

Αν μείνει αναμμένο για περισσότερο διάστημα, το φίλτρο DPF δεν θα είναι ικανό να αναγεννηθεί από μόνο του και θα χρειαστεί να καθαριστεί ή να αντικατασταθεί. Έχε υπόψιν σου ότι αν θέλεις να αγοράσεις καινούριο αυτοκίνητο, οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν δίνουν εγγύηση για την αντικατάσταση του DPF αν η βλάβη προκληθεί από λανθασμένους χειρισμούς του οδηγού.

Ένα ακόμα σημαντικό θέμα είναι να χρησιμοποιείς το σωστό λιπαντικό για τον κινητήρα, καθώς πολλά λάδια περιέχουν πρόσθετα στοιχεία που μπλοκάρουν το φίλτρο DPF και το «μπουκώνουν».

Επίσης, χρησιμοποιώντας κακής ποιότητας καύσιμο και οδηγώντας πολλές φορές με το λαμπάκι του πετρελαίου αναμμένο, μπορεί να βλάψει το φίλτρο γιατί το αυτοκίνητο θα αποφύγει την αναγέννηση με απώτερο σκοπό να εξοικονομήσει καύσιμο.